Chondromalacja

Jest to rozmiękanie chrząstki rzepki innych powierzchni stawowych kolana. Są one pokryte specjalną warstwą, która się ściera, podobnie jak nasza skóra. W normalnych warunkach procesy ścierania i odbudowy są w równowadze. To czego ubędzie, od razu się nadbudowuje. Dlatego przypomina nasz naskórek, który się łuszczy i z pod spodu wychodzi kolejna „żywa” warstwa.

Kiedy są niedogodne warunki i chrząstka nie zdąża się odbudować dochodzi do malacji czyli rozmiękania. Niebezpieczeństwo polega na tym, żeby nie zetrzeć tej chcącej się odbudowywać warstwy. Pojawią się w wtedy sprawiające ból przy kompresji ubytki. Może to być niestety nie odwracalna sytuacja.

Objawy. Kiedy możemy przypuszczać, że nasza chrząstka nie jest w dobrym stanie:

-ból jest rozlany po całym kolanie,

-nie możemy wskazać go jednym palcem,

-opisując ból głaszczemy się ręką po kolanie,

-początkowo pojawia się tylko po wysiłku lub przy chodzeniu po schodach, później gdy problem bardziej zaawansowany również pojawia się w spoczynku.

*niestety na ten problem musimy sobie zapracować nie pojawia się nagle, tylko przez dłuższy czas kolano poddane jest pracy w niesprzyjających warunkach.

Przyczyny:

odżywcze – nie dostarczamy wystarczającej ilości i jakości budulców. Naszym zdaniem, bardzo dobrze przy wzmożonym wysiłku sprawdzają się suplementy diety takie jak glukozamina i kolagen. Intensywny trening sprawia, że nie nadążamy odbudowywać uszkodzonych nim tkanek  . Potrzebujemy  wtedy „cegiełek na budowę” z zewnątrz,

-przeciążeniowe- zbyt ciężki trening /masa ciała. Nadwaga. Przysiady, ćwiczenia skocznościowe,

biomechanika ruchy- biodro, kolano, stopa powinny tworzyć linie podczas ruchu. Koślawienie, czyli uciekanie kolana do środka od tej linii, będzie powodowało bolesne naprężenia w okolicy kolana. Rzepka nie poruszająca się w swoim torze, będzie narożna na nieoptymalne, w pewnych miejscach nadmierne ścieranie,

-okres intensywnego wzrostu- kości rosną szybciej niż mięsnie. Skrócony mięsień unosi rzepkę, wytrącając ją, z jej właściwego toru ruchu,

zanik mięśni– mięśnie również odpowiadają za optymalną prace powierzchni stawowych. Zbyt słabe lub skrócone będą powodować dolegliwości bólowe,

-praca siedząca – mało ruchu w stawie kolanowym i zgięciowe ustawianie przez większość czasu sprzyja kompresji i rozmiękaniu.

Leczenie:

Odnalezienie przyczyny. Nie wystarczy skupić się jedynie na kolanie,

ćwiczenia wzmacniające, rozciągające,

suplementacja (doustna lub iniekcje dostawowe),

-odtworzenie  naturalnego toru ruchu dla rzepki – terapia manualna,

korekcja ćwiczeń (biomechanika),

regeneracja chrząstki – Laser Wysokoenergetyczny, Terapia TECAR,

-mogą być pomocne wkładki do butów.