Choroba De Quervain

Zapalenie ścięgna mięśnia prostownika krótkiego kciuka oraz odwodziciela długiego kciuka wraz z ich wspólną pochewką, która je otacza.Ścięgna wyżej wymienionych mięśni leżą we wspólnej pochewce na grzbiecie ręki. Pochewka jest otoczką ścięgnową w której znajduje się błona maziowa umożliwiająca swobodne ślizganie się struktur względem siebie.  Zbyt duże przeciążenie mięśni kciuka oraz grupy prostowników nadgarstka wraz z nieodpowiednią regeneracją danego rejonu mogą wpłynąć na powstanie stanu zapalnego w pochewce. Problem często dotyczy osób które regularnie wykonują siłowe chwyty przy skierowanym nadgarstku w stronę łokciową (np. serwis tenisowy). Z zespołem mogą współistnieć inne jednostki chorobowe jak np. dna moczanowa pierwszego stawu śródręcza czy zapalenia stawów.

Czy ból w tym rejonie zawsze oznacza schorzenie De Quervaina ?

Ból w chorobie De quervaina lokalizuje się w okolicach wyrostka rylcowatego kości promieniowej. Nasila się kiedy wykonywane są ruchy ściskające kciuka oraz podczas zgięcia do łokciowego nadgarstka. Osoby cierpiące na zapalenie ścięgien kciuka często skarżą się na niemożność utrzymania filiżanki z kawą bądź wykonywania ruchów skrętnych jak np. kręcenie śrubokrętem. Przewlekłe zapalenie prowadzi do pogrubienia pochewki czego konsekwencją może być skrócenie ścięgien oraz charakterystyczne przeskakiwania, trzaski (trigger thumb phenomenon) podczas wykonywania ruchów kciukiem.

Podobne objawy występują w zapaleniu stawu CMC kciuka, złamaniu kości łódeczkowatej, złamaniu wyrostka rylcowatego kości promieniowej oraz w uwięźnięciu gałęzi czuciowej nerwu promieniowego. W kontekście efektywnego leczenie istotne jest aby odpowiednio zdiagnozować skąd pochodzą objawy bólowe.