Kolano skoczka

dysfunkcja polegająca na powstaniu dolegliwości bólowych w obrębie więzadła rzepki- końcowego ścięgna mięśnia prostego uda. Jak sama nazwa wskazuje problem najczęściej występuje u sportowców uprawiających dyscypliny skocznościowe jak np. trójskok, skok w dal, siatkówka itd. Kolano skoczka zwykle powstaje w wyniku przeciążenia, zbyt dużej ilości treningu na twardej powierzchni. Może być także konsekwencją dysbalansu mięśniowego w obrębie czterech głów mięśnia czworogłowego uda, które wpływają poprzez połączenie z rzepką na jej ułożenie. Również nierównowaga napięciowa mięśni wpływających na ustawienie miednicy często jest początkiem problemów związanych okolicą stawu kolanowego. Nieprawidłowe ustawienie kości biodrowych, problemy z kręgosłupem mogą być powodem zwiększonego obciążenia jednej z kończyn. Funkcjonowanie w skrajnym ustawieniu asymetrycznym generuje większe obciążenia więzadła rzepki podczas uprawiania sportu.

Jakie dolegliwości mogą alarmować o problemie kolana skoczka ?

Kiedy mamy do czynienia z patologią więzadła rzepki dolegliwości bólowe pojawiają się podczas schodzenia ze schodów, zbieganie z górki oraz w trakcie wykonywania innych czynności dynamicznych w których dochodzi do ekscentrycznego napięcia mięśnia czworogłowego uda. W ostrej fazie ból może występować również przy chodzeniu. Wówczas należy zwrócić się do specjalisty w celu wyciszenia dolegliwości bólowych oraz likwidacji ich przyczyny.