Fałd błony maziowej, przerost fałdu błony maziowej stawu kolanowego.

Czym jest

Błona maziowa jest wewnętrzną częścią torebki stawowej. Wydziela maź, która odżywia staw. Istnieją miejsca, gdzie błona się fałduje tworząc fałdy. Wokół rzepki występuje kilka takich fałdów. Problem najczęściej dotyczy przyśrodkowej części kolana

Objawy

Ból pojawia się, wtedy kiedy sprawimy dobre warunki do obrzęku, czyli powiększenia wymiarów błony. Fałd wtedy wklinowuje się miedzy kość udową i rzepkę dając ból. Regularne drażnienie, może powodować jego przerost i włóknienie, utratę elastyczności. Jest to bardzo niekorzystny proces, ponieważ ciężko odwrócić jego skutki. Ból pojawia się po wysiłku, punktowy po przyśrodkowej stronie rzepki, z czasem może być wyczuwalne przeskakiwanie, blokowanie. Może dojść nawet do uszkodzeń pokrywy chrzestnej stawu.

Przyczyny:

uraz, uderzenie w tą okolice dające obrzęk,

-długotrwałe przeciążenie – powtarzające się ruchy zgięcia i wyprostu w połączeniu z niedoskonała biomechaniką i osłabieniem mięśnia czworogłowego,

-jeśli obrzęk, ból, zaczerwienie pojawia się nagle bez przeciążeń i urazów przyczyna może być zapalna– infekcyjna. Choroby reumatyczne, borelioza,  gronkowiec, należy wtedy niezwłocznie udać się do specjalisty.

Diagnostyka

Zebranie wywiadu. Przeanalizowanie historii choroby , testy oraz lokalizacja dolegliwości powinna naprowadzić nas na diagnozę fałdu błony maziowej. Badanie obrazowe takie jak USG u doświadczonego diagnosty powinno wystarczyć, dla potwierdzenia diagnozy możemy wspomóc się MRI czyli rezonansem magnetycznym.

Leczenie:

odpoczynek,

działanie przeciwzapalne, przeciwobrzękowe (terapia manualna, laser wysokoenergetyczny, terapia TECAR)

eliminacja przeciążeń np. bieganie ze zbyt duża prędkością lub na zbyt długim dystansie, zbyt duży przyrost kilometrów biegowych względem tygodnia, długie zbiegi po nierównym,

korekcja osi kończyny tzn. stopa kolano biodro powinni poruszacie się w jednej linii,

wzmacniamy mięsnie przód uda i pośladkowe. Zaczynamy od ćwiczeń izometrycznych stopniowo przechodzimy do trudniejszych ćwiczeń,

-zadbanie również o odpowiednią długość mięśni (rozciąganie). Skrócenie mięśni przodu uda i pośladka może również wpływać na nadmierną kompresje w stawie, odpowiednią prace rzepki co może przyczyniać się do drażnienia fałdu błony maziowej,

– pomocne mogą być zastrzyki (przeciwzapalne, PRP, komórki macierzyste). Przy dużych nie ustępujących dolegliwościach, konieczna może być usunięcie fałdu przez zabieg artroskopii.