Tendinopatia przywodzicieli – pachwina piłkarza

Ból pachwiny do duże wyzwanie diagnostyczne i terapeutyczne dla radiologów, ortopedów, fizjoterapeutów i trenerów . Ból lokalizuje się regionie przyczepu wspólnego przywodzicieli. Może promieniować od guzka łonowego w stonkę uda do jader, na mięsień prosty uda, grupę przywodzicieli lub brzuch. Może uniemożliwiać stanie na jednej nodze. Wstawanie z łóżka, wysiadanie z auta. Dobrze reaguje na leki przeciw zapalne przez to ból może łatwo stać się z boli ostrego przewlekłym na wiele tygodni.

Diagnozę różnicową regionu utrudnia duża ilość przyczepiających się w tym regionie mięśni i sił które są przenoszone w regionie spojenia łonowego. Najważniejsze z nich to mięsnie brzucha i grupa przywodzicieli, wspólnie przenoszą obciążenia, ich przyczepy nachodzą się na siebie. Mięsnie brzucha i przywodzicieli maja rozległe szerokie przyczepy na obwodzie, natomiast w okolicy spojenia się zwężają przyczepiając na małej powierzchni, co w konsekwencji jest dobrym podłożem do przeciążeń.

Przyczyną bólu może być:

– zbyt krótki mięsień czworogłowy uda, wtedy podczas zamachów nogą w celu kopnięcia piłki nadużywamy grupę przywodzicieli,

mała ruchomość w stawie biodrowym, może wynikać z ograniczeń anatomicznych lub przykurczy,

koślawość kolan,

płaskostopie.

Przewlekłe przeciążanie prowadzi do tendinopati przyczepów  i zwapnień. Rehabilitacja polega na przebudowie ścięgna i stopniowym wzmacnianiu w celu powrotu do sportu.

Pomóc może innowacyjna fizykoterapia:

fala uderzeniowa, która  przenikając w głąb ścięgna wywołuje kontrolowany stan zapalny i rozbija sztywne, twarde struktury,

przezskórna elektroliza EPTE zmienia środowisko ścięgna na zasadowe i przyciąga komórki naprawcze do zwyrodniałego miejsca,

Laser wysokoenergetyczny  i Terapia Tecar –  przyspiesza regeneracje,

-odpowiednio dobrany trening izometryczny, później ćwiczenia ekscentryczne w celu wzmocnienia ścięgna i przygotowania do pracy.